Vragen over techniek en onze werkwijze
Hier zult u de meeste antwoorden vinden. Mochten er nog vragen over zijn, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Design
Een goede website biedt heldere informatie & een goede structuur
Je kunt in een website heel snel heen en weer via interne links, of naar een ander website en weer-terug via de terug-knop. Er is veel minder een vaste volgorde van teksten in een website dan in een krant. Het is makkelijk om het verband kwijt te raken.
De structuur van een website moet goed zijn om die veelvoud aan informatie goed voor elkaar te krijgen. Het verschil tussen hoofd- en bij-zaken moet helder zijn: dit is een menu, dit is een zoekveld, hier staat adresinformatie, dit zijn tekst-artikelen, hier kan ik inloggen, etc.
Wij maken goed ontworpen websites: websites met heldere informatie en een goede structuur.
Goed leesbaar en overzichtelijk
De opmaak van een webpagina moet goed zijn: de layout van koppen en teksten, de gebruikte lettertypes en een goed gebruik van witruimte maken dat uw teksten goed leesbaar worden.
Templates voor geweldige vormgeving
In het template wordt de vormgeving bepaald. Wij werken met 1 vaste template-maker. Die heeft een eigen vormstijl en tegelijk een brede diversiteit aan ontwerpen.
Wij gebruiken deze templates omdat ze technisch bij de beste horen.
Omdat we ze vaak gebruiken en dus ook goed kennen, kunnen we snel maar ook degelijk uw website voor u op maat uitvoeren.
Tekst redactie in eigen beheer doen
Als er iemand binnen uw organisatie is die geregeld nieuwe teksten op de website zet, en periodiek ook oude teksten verwijdert, dan kunnen we het zo instellen dat dat prima te doen is.
Voor het invoeren van teksten is er een tekstverwerker aanwezig binnen de website.
De tekstverwerker bevat knoppen voor:
- het uploaden en inplakken van teksten en van afbeeldingen,
- het maken van links,
- het inplakken van bestanden (bijvoorbeeld pdf-bestanden),
- idem van afbeeldingen,
- de opmaak van (sub)koppen,
- het uitvoeren van een spellingscontrole.
Wij maken die tekstverwerker voor u op maat: we zorgen dat er alleen knoppen zijn voor zaken die u gebruikt en geen overbodige ballast.
Vaak is een deel van de teksten min of meer 'vast' en een ander deel is actueel. De vaste teksten wijzigen weinig of nooit, de actuele wel.
We kunnen tegenwoordig de tekstinvoer los koppelen van de tekstopmaak. Daarmee wordt de klus van het invoeren van actuele teksten inclusief de opmaak van (sub)kopjes en de plaats en grootte van afbeeldingen nog weer overzichtelijker.
Het is dan ook meer haalbaar om meer personen dat werk te laten doen, en zo samen voor ieder de klus kleiner te maken.
Wanneer u zelf de teksten bijhoudt, dan registeren wij u als eindredacteur van de website, met alle toegangsrechten en mogelijkheden die daarbij nodig zijn.
Wanneer dat verschillende mensen verschillende taken uitvoeren bij het onderhoud van de website, dan zullen wij voor elk excat de mogelijkheden instellen die elk persoon afzonderlijk op de website heeft.
Mogelijkheden kunnen zijn:
- dat iemand extra pagina's in beeld krijgt, of mogelijkheden krijgt om conept-teksten op (onderdelen van) de website toe te voegen of te bewerken,
- dat iemand een nieuwe aflevering van de electronische nieuwsbrief kan samenstellen en versturen,
- dat iemand abonnementen op de neiuwsbrief bijhoudt,
- dat iemand vanuit de website een ledeadministratie kan bijhouden, en in dat kader bijvoorbeeld ook facturen kan uitsturen voro lidmaatschapskosten en dergelijke,
- dat er voor een grotere groep toegang is tot een archief, en voor een kleinere groep toegang als archiefbeheerder, etc.
Uiteraard kan dat.
Behalve technisch onderhoud kunnen we voor u ook tekstwijzigingen invoeren. Als er zaken veranderen, bijvoorbeeld qua openingstijden, dan is het zaak dat de website dat ook correct weergeeft. Dat soort van wijzigingen kunnen we heel goed voor u doorvoeren.
Als iemand via de website contact zoekt, dan kunnen we er ook voor zorgen dat de informatie die iemand via een webformulier opstuurt naar u wordt doorgemaild.
Wilt u grotere wijzigingen doorvoeren dan kan dat ook, met een prijsopgave vooraf van onze kant voor de kosten van het invoeren van die wijzigingen.
Praktische vragen
Veel organisaties zijn tegenwoordig op zijn minst voor een deel 'digitaal'. De boekhouding bijvoorbeeld staat nergens meer alleen op papier. Het is eerder omgekeerd de data staan ergens digitaal opgeslagen, en die data worden hooguit uitgeprint wanneer dat nodig of handig voor iets of iemand is. Contactgegevens en documenten idem dito.
Een intranet, een website alleen-voor-intern gebruik om al die datastromen makkelijk en veilig te gebruiken, is in veel organisaties ook normaal geworden.
De koppeling van een intranet aan de website (op het internet) is goed mogelijk. We kunen het zo maken dat uw medewerkers met 1 keer inloggen toegang hebben tot zowel het intranet als de eigen website op het internet.
Het zelfde geldt voor het doorzetten van data die via de website 'binnenkomen' naar het interne intranet van uw organisatie.
Het is ook mogelijk om intranet-functies als contact- en documentbeheer onder te brengen in de website zelf.
Dus ja: de website kan ook praktische diensten leveren aan de eigen (interne) organisatie: sterker als u dat wilt bouwen wij voor u een intranet dat alleen werkt voor en toegang biedt aan de eigen organsatie!
Het aanmaken van een nieuwe website in termen van het installeren en instellen van de benodigde website software kost èèn of enkele dagen. Het koppelen van de domeinnaam aan die website-software bestaat uit een overzichtelijk aantal handelingen, en een korte wachtperiode voordat op het internet de nieuwe website is bijgeschreven en toegankelijk is.
Dat is het werk niet, maar dat is dan ook het kleinste deel van alles wat er bij het maken van een website komt kijken.
Voordat de eerste software wordt geinstalleerd is het zaak om op allerlei vragen antwoorden te verzamelen. Vragen als:
- wat is het doel van de (nieuwe) website? Hoe bepaal je wanneer die een succes is? Is dat te meten (en hoe dan?) of meer een kwestie van gevoel (en wiens gevole telt daarbij dan?),
- is er al inhoud die er zeker op moet komen? Wie heeft die inhoud, en kan die beschikbaar stellen? Zijn er bruikbare afbeeldingen? idem: bij wie?
- is het de bedoeling om de huisstijl van de eigen organisatie te grebruiken? Werkt dat wel goed uit op een website of zijn daar aanpassingen bij nodig? Is er copyright over de huisstijl bij digitaal gebruik? Bij wie?
- is er al een website met daarop bruikbare teksten?
- hoe is de e-mail nu geregeld: heeft de organisatie eigen e-mailadressen?
- etcetera.
Bij een mkb bedrijf is er vaak 1 persoon die over bijna al die vragen gaat. Dat helpt om snel antwoorden te vinden. Bij grotere organisaties moet er vaker geschakeld worden met diverse betrokkenen.
Het is de bedoeling om zo snel te gaan als kan in dat proces, maar niet sneller. Achteraf zaken regelen leidt uiteindelijk tot meer werk en meer gedoe. Het is daarom van belang er ook de tijd voor te nemen die nodig is.
Onze praktijk leert dat een nieuwe website al gauw maanden tijd kost. Technisch gezien is een belangrijk deel van die tijd dus doorlooptijd: het proces van vragen in kaart brengen die vragen bij de juiste persoon neerleggen, wachten totdat er antwoorden op terug komen.
De kosten van een nieuwe website zijn minimaal € 596,--. Voor minder doen we het niet.
We maken dan een website inclusief een contactformulier, een home pagina, en een aantal vervolg pagina's & we zorgen dat de website-naam geregistreerd wordt als dat nog nodig is, en dat de website "live" gaat.
De website vraagt van begin af technisch onderhoud: zonder onderhoud is het wachten tot er iets mis gaat qua beveiliging of qua in de lucht zijn. De praktische en imago schade van een website die uit de lucht is, of erger een site die gehackt is lopen al snel op.
Wij maken alleen websites waarvoor ook direct een onderhoudscontract wordt afgesloten. Aangezien we de website zelf gebouwd hebben en dus weten hoe ie in elkaar zit kunnen we dat onderhoud snel en adequaat voor u uitvoeren.
Bij oplevering van een nieuwe website krijgt u het eerste jaar onderhoud gratis.
Zeker. We kunnen de website qua techniek compleet moderniseren. De technische vernieuwing zit dan als het ware onder de motorkap: je ziet er aan de buitenkant weinig of niks van.
Dus het kan, maar omdat veranderingen in de internet wereld snel gaan, is het jammer om na een paar jaar niet meteen ook de presentatie en de uitstraling van de site onderhanden te nemen.
Wanneer u beschikt over bezoekgegevens dan heeft u ook een beeld van welke delen van de website vaker en minder vaak worden bekekene: dat geeft ook een idee van waar u meer en waar u minder nadruk op wilt leggen in uw gemoderniseerde website.
Tenslotte is dit ook een geschikt moment om na te denken over de mogelijkheden om een deel van uw organisatie-processen meer via de website te laten verlopen.
Extra's die standaard zijn bij ons
Wij maken voor u een contactformulier op de website. Daarmee kunnen bezoekers van de website contact met u kunnen opnemen. De teksten die worden ingevuld in zo'n contact formulier worden u dan per e-mail toegezonden.
Uiteraard. En, we stellen uw e-mail verkeer ook meteen goed in, zodat uw mail voldoet aan de alle moderne eisen. Dat voorkomt dat uw mail als spam wordt gezien.
Dat doen we door Google te helpen om uw website te indexeren: zeg maar te doorzoeken.
Nieuwe tekst die u op de website zet wordt meteen ook aangemeld bij de zoekmachine van Google.
De website bevat zelf ook een snelle en complete zoekfunctie die uw websitebezoekers snel naar de goede plek binnen de site loodst.
Zo zorgen we dat alles goed vindbaar en goed zichtbaar blijft.
Er worden allerlei gegevens bijgehouden over het website gebruik: hoeveel bezoekers komen er en hoe lan, welke pagina's worden er bezocht, hoe vaak wordt een contactformulier gebruikt, etc.
Zo kunt u zelf nagaan welke pagina's het minst en welke het meest worden bekeken: belangrijke informatie over wat er 'werkt' en wat niet op uw website.
De standaard functies van een website kunnen aanzienlijk worden uitgebreid.
Sterke extra mogelijkheden die in onze ervaring goed bruikbaar zijn voor uw MKB bedrijf of vereniging:
- Winkelwagen of kleine webwinkel binnen de site
- Enquêtes als snelle manier om de achterban te raadplegen
- Beheer contributie betalingen
- Ledenadministratie
- Online nieuwsbrief (mailinglijst)
- Forum
- Evenementenbeheer
- Besloten ledengedeelte site
Meer weten? Neem dan contact met ons op.